Mai întâi câteva sfaturi pentru orientare. În Paris este relativ uşor să
ajungi unde vrei. Epoca organizată în care trăim şi internetul te ajută să te
“descurci” onorabil în oraş chiar dacă nu te-ai născut vreun cercetaş. Pe harta
mijloacelor de transport, Parisul este împărţit în 6 cercuri concentrice,
zonele. Zona 1 reprezintă oraşul propriu zis. Celelalte, deşi fac parte din aria metropolitană, sunt localităţi de sine
stătătoare.
Ca turişti trebuie să ştim că zonele diferite implică preţuri diferite
pentru biletele de metrou şi RER (RER-ul este un soi de metrou rapid cu staţii
mai lungi) şi că majoritatea locurilor “faimoase” din Paris: Notre-Dame,
turnul Eiffel, Luvrul, cartierele Latin şi Saint Germain, Montmartre şi
Sacre Coeur sunt în zona 1. De la ghişeele de informaţii se pot lua hărţi ale
mijloacelor de transport underground, foarte folositoare având în vedere că e uşor
să te încurci între cele aproape 20 de magistrale. Hotelurile pun şi ele
la dispoziţia călătorului hărţi detaliate ale străzilor iar dacă ştii de cu
dimineaţă pe unde ai vrea să te plimbi şi ai un calculator/ telefon cu internet
site-ul:www.vianavigo.com te
ajută să afli cum să ajungi în locul dorit în cel mai scurt timp (în oraş sau în împrejurimi) .
În apropierea Parisului există destule alte locuri care merită vizitate.
Primul care îmi vine în minte este Disneyland–ul, un parc de distracţii
potrivit atât pentru copii cât şi pentru adulţi. Apoi, mai sunt 7 castele
destul de interesante, din ce am citit şi văzut. Până acum am ajuns la
Versailles (nu se putea altfel) şi Fontainebleau. Pe primul l-am vizitat in aprilie iar pe al doilea în octombrie aşa că nu am prins grădinile în toată
splendoarea lor. Am rămas totuşi cu impresii puternice şi câteva fotografii
frumoase.
Aflat într-un orăşel la vreo 60 de kilometri de Paris, Fontainebleau a fost
ridicat şi amenajat de regii de dinaintea lui Louis al XIV-lea, Regele Soare. Parcul–
imens şi oarecum sălbatic acum –impresionează mai ales prin lacurile
artificiale create pentru ca nobilii şi regele să poată urmări simulări de
bătălii navale. În vremea lui Napoleon,
castelul începe să capete o importanţă sporită, deoarece acesta dorea să îl
transforme în înlocuitorul Versailles-ului care amintea prea mult de vechea
monarhie.
Apartamentele regale sunt fastuoase dar neglijent aranjate. Am avut
senzaţia unei case de vacanţă în care proprietarii adună, fără discernământ,
lucrurile care nu le mai trebuie. În aceeaşi sală coexistă, nu neapărat
armonios, mobilă şi decoraţiuni din perioade istorice diferite aduse împreună,
probabil, de bugetul disponibil într-o anumită perioadă. În contrast cu aceste
sali camerele lui Napoleon impresionează prin simplitate şi unitatea stilului.
Nu am fost dezamăgită, însă, de parc. După cum spuneam mai devreme, am
nimerit aici în octombrie, o zi ploioasă în care ceaţa s-a lăsat repede, la
venirea serii. Împrejurimile au căpătat un aer misterios, obiectele cele mai
comune au prins contururi fantastice, neobişnuite. Am profitat de seară şi de
lipsa altor turişti pentru o plimbare îndelungată, dar relaxantă. Când am ieşit
din parc, am nimerit pe o străduţă periferică cu case drăguţe. Se aprinseseră deja
luminile, oamenii erau adunaţi în jurul mesei sau la televizor. Neştiute de nimeni, am spionat felul în care trăiau. Am avut astfel senzaţia că înţelegem mai bine locul...
Vizitând Versailles-ul mi-am dat seama că există motive întemeiate pentru
care este cel mai faimos palat al Frantei.
În primul rând, intrarea. Clădirile
in forma de U se deschid într-o piaţă largă, grandioasă. Pe măsură ce te
apropii eşti copleşit de măreţia construcţiei. Un punct în minus: dacă prinzi
o zi cu soare s-ar putea ca aurul cu care sunt poleite turlele și porțile să-ți
cam ia ochii.
Interiorul, somptuos și, de data aceasta, unitar decorat, pare un pic prea încărcat pentru gusturile moderne. Mi-a rămas în minte nu
Galeria Oglinzilor ci o sală străjuită pe o parte de statui de marmură în
mărime naturală reprezentând diferite personalități din istoria Franței.
Reproducerile sunt atât de exacte încât până și vasele de sânge de pe mână sau
complicatele dantele cu care se împodobeau oamenii în secolele XVII-XVIII au
fost sculptate cu fidelitate.
O altă cameră delicată dar extrem de rafinată este budoarul
Mariei-Antoaneta. Povestea reginei copilăroase și iubitoare de distracții
extravagante care a probat pe gâtul ei eficiența ghilotinei constituie una din
principalele atracții ale Versailles-ului.
Complexul cuprinde, pe lângă palatul central încă 2 clădiri mai mici: Marele
Trianon și Micul Trianon. Terasa Marelui Trianon cu coloanele ei porfirii este
superbă privită dinspre parc. Micul Trianon, cuibul Mariei Antoaneta, pare, prin
comparație cu celelalte construcții, o căbănuță unde măreția cedează locul
intimității. De altfel, regina aprecia clădirile calde, prietenoase. În
apropierea Micului Trianon, supraviețuiește încă ferma de jucărie ridicată
pentru plăcerea ei cu 6 ani înainte de Revoluția franceză.
Notă:
Fotografiile reprezintă:
- Fontainebleau: palatul, biroul lui Napoleon unde acesta avea
instalat şi un pat pentru eficienţă, parcul;
- Versailles: intrarea monumentală, galeria oglinzilor, o
clădire din ansamblul fermei.
0 comments:
Trimiteți un comentariu