Stockholm, ziua 3 - O excursie în arhipelag

Dacă în ultimul articol despre Stockholm  povesteam un pic despre insulele pe care este clădit orașul, acum e momentul să ieșim în larg cu o excursie în arhipelagul extins. După cum povesteam în articolul anterior, arhipelagul are cam 30 000 de mii de insulițe și a apărut oarecum recent - există dovezi scrise că a căpătat forma actuală la începutul perioadei vikinge - ca urmare a ridicării pământului după topirea ghețarilor din ultima perioadă glacială.

Cred că vara și toamna, cel puțin, Stockholmul și împrejurimile lui au darul de a vindeca mintea. Albastrul apei, verdele pădurilor de pin și zecile, sutele de cabane din lemn vopsite în culori tari sau pastelatate (roșu, ocru, galben, albastru), pe care le-am văzut pe insulițele pe lângă care am trecut, nu au cum să nu îți facă poftă de viață. Căsuțele ăstea sunt, din câte am înțeles, reședințele de vară ale locuitorilor capitalei și, la fel ca oamenii, nici că pot fi mai diferite una de alta. Poți vedea cabine de 3 metri pătrați cu două paturi suprapuse pe un perete și o masă cu câteva scaune în mijloc sau vile cu două trei etaje cățărate pe stânci, stăpânind insule private. Aproape toate au un ponton unde se odihnește o barcă cu motor. E un peisaj în care m-am simțit liniștită și oarecum încrezătoare în viitor. Nu știu dacă era de vină toamna, aerul Balticii sau pur și simplu frumusețea orașului.

Revenind la arhipelag, probabil am fi putut face o excursie mai profitabilă, spre exemplu, am fi putut încerca să ajungem în Utö, altă insulă vizitabilă sau poate, dacă ne-am fi trezit mai de dimineață, am fi putut petrece mai mult timp aici, în Svartsö, pentru ca apoi să ne oprim și în Vaxholm, unul din cele mai mari orașe din arhipelag în afară de Stockholm. S-ar fi putut face multe, dar va exista și o dată viitoare, ne amăgim adesea... Pentru prima și ultima dată când am ajuns în arhipelagul Stockholm, am optat pentru o călătorie dus întors, de 3 ore, cu vaporul până în Svartsö, o insuliță aproape în întregime agricolă, locuită de câteva zeci de oameni și de ceva mai multe oi. Cele două ore pe care le-am petrecut la destinație ne-au ajuns pentru o plimbare dus-întors până la un luminiș în mijlocul pădurii, pe malul unui lac, unde ne-am mâncat prânzul adus la pachet. Insula este rurală și, probabil, singurii locuitori permanenți sunt crescătorii de oi. Ca un amănunt interesant, nu prea am văzut mașini ci doar ATV-uri și ceea ce părea o mașinuță electrică.

Ziceam mai devreme că am fi putut avea o zi mai plină din punct de vedere turistic. Pe de altă parte, ce-ar mai fi fost de văzut, atâta vreme cât nu convingeam niciun localnic să ne invite în casa lui (vaai, ce-aș fi vizitat una dintre casele ălea de lemn viu colorate) și să ne povestească cum stă treaba pe la ei? Tot străini am fi rămas. Așa cum a fost, ne-am mulțumit să ne bucurăm de frumusețea calmă a naturii toamna.

Cum am ajuns în arhipelag?

Noi am călătorit cu unul din feriboturile Stromma și un bilet dus întors a costat, în septembrie 2015, în jur de 120 de coroane. Câteva detalii în privința insulelor de vizitat în arhipelag găsiți aici. E de menționat că dacă nu aveți prea mulți bani de irosit, ar fi bine să vă luați prânzul la pachet, pentru că prețurile pe insule sunt mai mari decât în Stockholm, dacă se poate așa ceva.